Recension av Kerstin
Ekmans bok Mordets praktik. Albert
Bonniers förlag 2009.
En
av svensk skönlitteraturs verkliga pärlor är som bekant romanen Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Kerstin
Ekman kom under förra året ut med boken Mordets
praktik, som handlar om Pontus Revinge, en man som tycker sig se sin egen
historia berättas i Doktor Glas. Han ger
sin version i de egna anteckningar som vi får ta del av, just när han står i
begrepp att bränna dem. Mordets praktik
är en rasande skicklig omläsning av och kommentar till den berömda föregångaren.
Mycket förenar de bägge huvudpersonerna:
Längtan efter handling. Ensamheten. Temat med läkaren – och författaren – som
en åskådare till andras liv. Intrikat nog träffar även huvudpersonen i Mordets praktik själve Hjalmar Söderberg
och hjälper honom med några avgörande uppgifter. Dock har han svårt att förstå
det obehag som han uppenbarligen väcker hos Söderberg. Han menar ju så väl och
vill bara att allt skall vara rätt!
Ekmans handlag är drivet och i detalj
genomtänkt. Till och med verbformerna från det förra seklets början sitter där
de skall. Många författare vill idag leka med illusionen, men frågan är om inte
Ekmans berättarteknik i den här romanen står i en särskild klass. Ta till exempel
brevet från läsaren till Söderberg – man anar att författaren Ekman fått
liknande brev sända till sig under sin långa författarkarriär. Tonen är
förnumstig och förorättad, utan att brevskrivaren har det minsta fog för sin
sak. Självfallet är det författarens sak att forma sina gestalters öde, också
att omforma det! Men detta hejdar inte den ideale, men förorättade, läsaren,
som tyckt sig vara medskapare och därmed ha minst lika stor rättighet till
verket som författaren själv.
Men det finns också andra spännande
dimensioner i Ekmans bok. Läkaryrket tycks inte bereda Revinge någon glädje.
Närkontakten med mänskligt lidande göder bara hans pessimism när det gäller människan
och hennes villkor. På ytan kanske han kommer närmre andra människor, men ändå
inte riktigt nära. Han hindras ständigt av sin rädsla för att bli sårad eller
av skam över sig själv och sin ofullkomlighet. Barndomens trauma, när
föräldrarna ständigt tycktes genera honom med nya förödmjukelser, bultar i
honom långt in i vuxen ålder.
Det är så intelligent. Så beundransvärt.
Så svalt. Så läsvärt, men som alltid hos Kerstin Ekman vilar författarblicken skoningslöst
på den enskilda människan med alla hennes svagheter.
Yvonne Blomberg
Den här recensionen var införd i Årsbok för kristen humanism och samhällssyn, 2010
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar