Merete Mazzarella har med stöd från
Svenska litteratursällskapet i Finland skrivit en bok om Johan Ludvig Runebergs
maka Fredrika. Mazzarella, som är professor i nordisk litteratur vid
Helsingfors universitet, visar att det går att förena vetenskaplighet med en
lättläst och reflekterande stil. Man behöver inte vara fackman för att ha glädje
av den här framställningen, även om den rymmer en del artig polemik mot andra
forskare på området. Fredrikas livshistoria är intressant också ur ett vidare kultur-
och kvinnohistoriskt perspektiv med tanke på att hon rörde sig i den tidens
finlandssvenska kulturelit i ett spännande skede av den finska historien.
Fredrika Tengström gifte sig som 24-åring
med Johan Ludvig Runeberg år 1831. Hennes farbror Jacob Tengström var ärkebiskop
och universitetskansler, och i hans hem samlades, som Fredrika själv skriver:
”naturligtvis hvad Åbo ägde mest framstående i vetenskap och dikt”. Fredrikas
egen skolgång blev däremot enligt tidens sed mycket kort, något som hon
återkommer till med beklagande senare under sitt liv. Hon gick från att ha levt
i skuggan av den beundrade farbrodern till att framleva sitt liv i skuggan av
sin ännu mer beundrade make. Fredrika födde åtta barn, och det krävdes mycket
praktiskt arbete för att hålla denna stora familj med alla gäster igång. Något
överflöd när det gällde pengar och tjänstefolk var det knappast och hennes egna
författardrömmar fick inte ta någon tid. Det var i mannens kretsar som de djupa
samtalen fördes och där deltog oftast inga damer. Lägg därtill att gränserna
för vad som ansågs passande för en dam att skriva om var oerhört snäva, och det
är kanske inte förvånande att de skrifter hon ändå fick publicerade knappast har
gått till litteraturhistorien.
Mazzarella resonerar kring hur man
ska läsa och kunna förstå Fredrika Runeberg idag, inte minst hur främmande och
nästan motbjudande det är att bevittna hennes ständiga försök att förminska sig
själv. Likaså är det nära nog omöjligt att förstå hennes tålamod med makens svärmerier
för andra kvinnor. Hennes liv levdes inom ramarna för den traditionella kvinnorollen,
och kanske tassar Mazzarella lite väl försiktigt fram här även om det är
befriande att slippa någon ohistorisk rättegång. Över huvud är Johan Ludvig som
så grundligt definierade hennes liv en ganska blek figur i boken, men det är
naturligtvis en del av syftet: att lyfta fram Fredrika som en självständig
person, värd att lyssna till, och då får väl även en nationalskald finna sig i
att stanna i skuggan.
Yvonne Blomberg
Den här recensionen var införd i Årsbok för kristen humanism och samhällssyn 2008
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar