19 oktober 2012

Tydlighetens tyranni

Begreppet den polyfona romanen lanserades 1926 av den sovjetiske litteraturforskaren Michail Bachtin i hans berömda analyser av Dostojevskijs romankonst. Tanken var att romaner, i kraft av sitt omfång och alla berättartekniska möjligheter, kan vara mångstämmiga till sin karaktär. En god roman uttrycker alltså inte bara en enda hållning, vare sig god eller inte, utan berättelsen växer fram ”dialogiskt”. Än har jag inte läst något av Mo yen, men resonemanget verkar i hög grad användbart på hans romaner om de beskrivningar som jag har läst stämmer.
   Vissa verkar mena att nobelpriset inte bör utdelas till en författare som inte tagit tydlig politisk ställning, och själva tydligheten skulle då vara ett avgörande kriterium. Invändningen att man bör läsa böckerna ifråga innan man dömer betraktas med misstro, ja närmast som ett försök att komma undan en besvärlig frågeställning. I botten ligger antagandet att en författare i Mo yens position inte skulle kunna skriva en roman som strider mot den officiella linjen. Det förrädiska begreppet ”tydlighet” har verkligen blivit ordet för dagen, trots att det ligger så farligt nära ”förenkling”. Kanske har det att göra med att det komplicerade tar tid? Tydlighet är dock lika oförenligt med en mångstämmig roman som olja med vatten.
   Och vad hände då med Bachtin? Han förvisades dessvärre till Kazakstan och stämplades av Sovjetregimen som "tvivelaktig på grund av sitt förakt för den officiella ståndpunkten".

Yvonne Blomberg

2 kommentarer:

  1. Tydlighetens tyranni, vilken bra formulering!

    Elena Namli har skrivit en mycket intressant bok om mötet mellan den västerländska rationalismen och den ryska traditionen. Hon studerar hur Dostojevskij, Sjestov och Bachtin förhåller sig till upplysningsströmningarna i Ryssland. En genomgående kritik från dessa tre är att om ett upplysningsperspektiv helt tar över, så döljs sidor av den mänskliga tillvaron, sidor som inte går att förklara. Dit hör lidandet. På ett mer filosofiskt plan tycker jag din rubrik ”Tydlighetens tyranni” också kan uttrycka något av deras kritik.

    Namli skriver att Bachtin, som började som filosof, inte såg någon möjlighet att fortsätta i det facket under det förtryck som rådde i det sovjetiska samhället. Hon menar att Bachtin i sitt arbete med Dostojevskij på samma gång fortsätter att bedriva sina filosofiska undersökningar.

    Polyfoni som hos Palestrina, renässanskompositören, och i Dostojevskijs romaner. Det är rimligt att se en koppling mellan polyfoni och demokrati.

    Boken av Elena Namli heter ”Kamp med förnuftet. Rysk kritik av västerländsk rat-ionalism”. Namli började som filosof i Moskva, är nu professor i teologisk etik i Uppsala.
    Lars Söderholm

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag ska se om jag kan hitta Namlis bok. Intressant är också kopplingen mellan polyfoni och demokrati - om jag har förstått saken rätt menar Bachtin att den mångstämmiga romanen också är demokratisk i den meningen att berättelsen bryter sig loss från författarens "diktatur". Det betyder att frågan om en författares politiska ställningstagande kan ha betydligt fler dimensioner än en.

    SvaraRadera