Vissa
verkar mena att nobelpriset inte bör utdelas till en författare som inte tagit tydlig
politisk ställning, och själva tydligheten skulle då vara ett avgörande
kriterium. Invändningen att man bör läsa böckerna ifråga innan man dömer betraktas
med misstro, ja närmast som ett försök att komma undan en besvärlig
frågeställning. I botten ligger antagandet att en författare i Mo yens position
inte skulle kunna skriva en roman som strider mot den officiella linjen. Det
förrädiska begreppet ”tydlighet” har verkligen blivit ordet för dagen, trots
att det ligger så farligt nära ”förenkling”. Kanske har det att göra med att
det komplicerade tar tid? Tydlighet är dock lika oförenligt med en mångstämmig
roman som olja med vatten.
Och
vad hände då med Bachtin? Han förvisades dessvärre till Kazakstan och stämplades
av Sovjetregimen som "tvivelaktig på grund av sitt förakt för den
officiella ståndpunkten".
Yvonne Blomberg
Yvonne Blomberg
Tydlighetens tyranni, vilken bra formulering!
SvaraRaderaElena Namli har skrivit en mycket intressant bok om mötet mellan den västerländska rationalismen och den ryska traditionen. Hon studerar hur Dostojevskij, Sjestov och Bachtin förhåller sig till upplysningsströmningarna i Ryssland. En genomgående kritik från dessa tre är att om ett upplysningsperspektiv helt tar över, så döljs sidor av den mänskliga tillvaron, sidor som inte går att förklara. Dit hör lidandet. På ett mer filosofiskt plan tycker jag din rubrik ”Tydlighetens tyranni” också kan uttrycka något av deras kritik.
Namli skriver att Bachtin, som började som filosof, inte såg någon möjlighet att fortsätta i det facket under det förtryck som rådde i det sovjetiska samhället. Hon menar att Bachtin i sitt arbete med Dostojevskij på samma gång fortsätter att bedriva sina filosofiska undersökningar.
Polyfoni som hos Palestrina, renässanskompositören, och i Dostojevskijs romaner. Det är rimligt att se en koppling mellan polyfoni och demokrati.
Boken av Elena Namli heter ”Kamp med förnuftet. Rysk kritik av västerländsk rat-ionalism”. Namli började som filosof i Moskva, är nu professor i teologisk etik i Uppsala.
Lars Söderholm
Tack för tipset! Jag ska se om jag kan hitta Namlis bok. Intressant är också kopplingen mellan polyfoni och demokrati - om jag har förstått saken rätt menar Bachtin att den mångstämmiga romanen också är demokratisk i den meningen att berättelsen bryter sig loss från författarens "diktatur". Det betyder att frågan om en författares politiska ställningstagande kan ha betydligt fler dimensioner än en.
SvaraRadera